Sportkledijproducent Decca uit Zottegem neemt nieuw elan

Bedrijfsnieuws van 04/07/2016

Eind 2015 nam Jan Vanpraet het derde generatiefamiliebedrijf De Clercq Gebroeders uit Zottegem over. Dit bedrijf is beter bekend onder de merknaam Decca (www.decca.be). Als nieuwe eigenaar en CEO van Decca NV stelde Jan Vanpraet vast dat hij deze ‘ingedommelde schone slaapster’ tot nieuw bruisend leven kon wekken, mede dankzij de steun van KBC. 

20160717 193159Copy
© Fedustria

Als kmo focust Decca op drie types van sporten: wielrennen (inclusief mountainbike), lopen en triatlon. Het unieke is de gepersonaliseerde sportkledij, hoofdzakelijk voor de Benelux-markt en toch ook reeds gedeeltelijk voor de export naar het VK, de VS, Zweden, Denemarken, Frankrijk en Zuid-Afrika. De afzet van sportkledij gebeurt via drie kanalen: vooreerst en het belangrijkste, de sportclubs, zoals de vele wieler(toeristen)clubs, maar ook de loop(running)- en atletiekclubs, triatlonclubs… De tweede doelgroep zijn de bedrijven die sportkledij voor hun medewerkers wensen, bv. voor deelname aan evenementen of als business gift. Ook op het vlak van goede doelen is DECCA actief zoals bv. ‘Kom op tegen kanker’, een actie met medewerking van Saartje Vandendriessche, Tine Embrechts en Bart De Pauw. En dan tenslotte is er ook in toenemende mate de retail via een omnichannelpolitiek.

De productie zelf gebeurt deels in Litouwen (60 %), maar ook nog deels in Zottegem (40 %), waar de prijs iets duurder is, maar de leadtime veel korter. Jan Vanpraet gelooft heel sterk in het behoud van (een deel van) de productie van sportkledij in België omwille van de traditie, expertise en de service. Hij wil het label ‘Handmade in Belgium’ veel meer uitspelen. Jan Vanpraet: “Ik wil uit het prijs-product binaire stelsel geraken. De klant staat bij mij centraal en we willen daar diensten rond bouwen. Onze sportkledij is 100 % personaliseerbaar en wij doen aan constante innovatie, o.a. door de zoektocht naar steeds betere stoffen. We geven ook heel veel aandacht aan de pasvorm, omdat die een belangrijke rol speelt in de performantie van de sportkledij zelf. Tegelijk zoeken wij ook naar nieuwe businessmodellen met onze klanten. Ook dát is innovatie.”

20160717 212814Copy
© Fedustria

Jan Vanpraet merkte ook op dat de sportkledij 70 % van de omzet van Decca uitmaakt, maar dat toch nog steeds 30 % van de omzet gerealiseerd wordt in de sector van de overheidsopdrachten met diverse kledingstukken.

In 2015 draaide het bedrijf een omzet van een kleine 2 miljoen euro met een 20-tal werknemers. Sinds dit jaar is de groeidynamiek opnieuw ingezet. Jan Vanpraet (in Trends): “Samen met het kennis- en innovatiecentrum Centexbel hebben we een dossier opgestart om meer materialen te gebruiken die niet enkel het comfort maar ook het rendement van de sporter verhogen. Je zult niet sneller fietsen, maar wel minder energie verbruiken. Ik heb ook een partnership opgestart met de afdeling modetechnologie van de HoGent.”

Ondertussen is ook een investeerder aangetrokken die financiële middelen alsook capaciteit en competenties met zich meebrengt.