Decospan
Foto: © Decospan - van links naar rechts: Silke Desmet, Mark Desmet, Pieter Desmet, Jan Desmet, Pieterjan Desmet, Tom Desmet & Marieke Desmet.
Decospan is ‘familiebedrijf van het jaar’ – Een interview met CEO Pieterjan Desmet
Op 29 maart 2023 werd Decospan bekroond als ambassadeur van de ‘Familie Business Award of Excellence’ en is dus familiebedrijf van het jaar 2023. Wij hadden het genoegen om Pieterjan Desmet, CEO, enkele vragen te stellen over deze ervaring, zijn lessons learned en wat de toekomstplannen van Decospan zijn.
Van harte proficiat met deze mooie erkenning die Decospan onlangs mocht ontvangen. Wat betekent het winnen van deze award voor u en uw bedrijf?
Het is op verschillende niveaus dat deze award een impact heeft. Op familiaal niveau is het een mooie erkenning op het transitieparcours, dus de overgang van generatie 2 naar 3, dat wij de afgelopen jaren hebben afgelegd. Een complexe periode die wij toch vrij succesvol hebben overleefd. Het winnen van deze award is dan ook voor ons een erkenning voor het familiale en intergenerationele transitieproces. Als bedrijf zelf is het natuurlijk een erkenning voor het harde werk van al onze medewerkers. Intern is dat prachtig, mooi meegenomen en geeft het de nodige motivatie. Ook voor onze industrie is het winnen van zo’n award natuurlijk positief. Het geeft o.a. ook onze interne employer branding, om nieuwe mensen aan te trekken, een positieve boost. Onze industrie is dus allesbehalve saai… (lacht)
(lacht) … zo zien wij onze sectoren alvast niet. Alles, behalve oubollig en saai.
Zo komt de industrie nog altijd jammer genoeg over. Kijk hierbij enkel naar de media: sluiting hier, achteruitgang daar… dus des te leuker om als industrie eens met een goed en vooral positief verhaal in de schijnwerpers te mogen staan!
Gedurende het hele (award-)proces, welke lessen heeft Decospan er zelf uit geleerd?
In mijn leven zijn er twee zaken die mij altijd ver hebben gebracht: eerlijkheid en transparantie. Ook in het (award-)proces kwamen deze eigenschappen van pas. De eerlijkheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan gevoelige informatie delen. Ten tweede, de transparantie om soms gewoon durven te doen. Je hebt heel veel bedrijven die vastzitten in het denken, maar dat werkt niet. Het ondernemerschap dat wij vastberaden aan de dag leggen, dat is iets dat ik heb meegenomen, gewoon omdat ik zie dat het dus blijkt te werken.
Samengevat dus: ondernemerschap, eerlijkheid en transparantie. De drie zaken die voor mij doorslaggevend waren om deze award te winnen…
Wat betekent de term ‘familiebedrijf’ voor u (want daarrond draaide het in feite dan ook), en hoe reflecteert zich dit op het besturen van het bedrijf?
Het grootste verschil van familiebedrijven met andere bedrijven is de focus op de lange termijn. Een familiebedrijf brengt het voordeel dat je op lange termijn structureel zaken kunt gaan impacteren of veranderen. Mijn grootvader heeft met zijn ambacht, kennis en ambitie Decospan als een klein spin-off-verhaal opgericht, dat vervolgens twee generaties lang met een hands-on ondernemerschap werd uitgebouwd tot een mooie KMO, die nu door de derde generatie wordt getransformeerd naar een bedrijf met familiale waarde. We willen evolueren van een familiebedrijf naar een bedrijf met familiale waarden. Opnieuw, met het nodige ondernemerschap dat trouwens in ieder generatie anders maar wel altijd aanwezig was en is. En ik denk dat dit ook deel uitmaakt van het succesverhaal op dit moment!
Zou u dus zeggen dat het succes van het bedrijf een reflectie van de familiale bedrijfscultuur is?
Niet alleen. Het succes van ons bedrijf heeft zeker te maken met de bedrijfscultuur en de vele familiale aspecten die hieraan gekoppeld zijn. Maar het is niet enkel dat. Zelf spreek ik heel graag over een bedrijf met familiale waarden, en stap ik weg van de term ‘familiebedrijf’ en al de associaties errond. Ik geloof enorm dat wij een waardegedreven bedrijf zijn, met een cultuur, en dat er veel alignering is met familiale waarden. Maar daar moet je dan toch zeker nog de waarde ‘ondernemerschap’ die bij ons toch in de kern zit, aan toevoegen. Anders lukt het niet. Bij ons noemt dat intrapreneurship, omdat het iets is dat wij willen meegeven aan al onze medewerkers. Want opnieuw, het familiebedrijf an sich wordt voor mij soms te vaak geassocieerd met ‘het is de familie die daar alles beslist’. Terwijl wij toch proberen in te zetten op een bedrijf met familiale waarden; tenslotte zijn wij nog altijd een bedrijf!
De laatste jaren is Decospan enorm gegroeid. Hoe probeert u de familiale waarden te behouden (en dat al 3 generaties lang)?
Respect, eerlijkheid, ook passie... drie waarden die familiaal zijn. Hieraan hebben wij twee zaken toegevoegd: ondernemerschap, niet automatisch familiaal, en excellence (het streven naar perfectie), ook een eigenschap die niet familiaal is. Ik denk dat de combinatie van de 3 familiale waarden en de twee niet-familiale waarden van ons een bedrijf met familiale waarden maken.
Het is altijd moeilijk om die familiale waarden in een dergelijke groeitijd te bewaken. Wij doen ons uiterste best als familie, en ook als directiecomité. Het is belangrijk dat je ook je mensen selecteert op basis van deze waarden, om je authenticiteit niet uit het oog te verliezen.
Welke tips & tricks kunt u vanuit uw ervaring meegeven aan andere familiebedrijven, lid van Fedustria?
Ik denk dat het belangrijk is dat men als familiebedrijf over twee generaties heen één voldoende ondernemerschap toont, en twéé ook initiatief toont om een transitie aan te pakken. Een nieuwe generatie moet niet wachten op de vorige. Alles is bespreekbaar. Dus wees niet bang en ga in dialoog en discuteer, toon initiatief! Als het gemeenschappelijk belang hetzelfde is bij de twee generaties – de continuïteit van het bedrijf – dan lukt dat zeker. En neem zeker voldoende tijd, want zo’n transitieproces is emotioneel. Bij ons heeft het drie jaar geduurd, en dat was ook nodig. Wees er vooral proactief mee bezig; je bent 60 vooraleer je het beseft. Ook wij, onze generatie, zal binnen een 3-4-tal jaar starten met het opstellen van de voorwaarden voor de transitie naar de volgende generatie. Het is belangrijk dat wij nu al de nodige stappen zetten om een complementair samengroeien te kunnen garanderen.
Misschien nog een laatste advies: het leven gaat door! Als je achterloopt, dan loop je altijd achter de feiten aan, en kan een crisis – zoals de energiecrisis of de oorlog in Oekraïne – jou en je onderneming heel veel schade toebrengen. Decospan bijvoorbeeld is volop bezig aan de duurzame transitie, via o.a. de integratie van zonne- en windenergie… Als er dus een crisis komt zoals de huidige, dan doet dat pijn, maar ga je er niet aan dood. Dus mijn grootste advies aan andere ondernemers is: ‘kijk vooruit en niet achteruit!’
Een mooie afsluiter… En de toekomst, wat brengt die?
Ik wil van Decospan een impactvol bedrijf maken en op een positieve manier onze industrie veranderen, zodat die volledig duurzaam wordt: de toekomst van Decospan is het vechten voor een duurzame houtindustrie. Bovendien zou ik graag een soort governance implementeren in ons bedrijf, zodat de lange termijn van het bedrijf bestendigd blijft.
Het interview werd afgenomen door Fabiana Di Mauro (Fedustria)