Interieurtextiel

De productgroep Interieurtextiel omvat

  • tapijt (geweven, getuft, naaldvilt, badsets…),
  • meubelstoffen (plat, fluweel, uni, jacquard, bedrukt…),
  • decoratiestoffen,
  • overgordijnen,
  • wandbekleding,
  • huishoudlinnen (keuken-, tafel-, bed- en badlinnen),
  • matrasbekledingsstoffen,
  • passementerie,
  • ...

Binnen het Belgische interieurtextiel neemt de textielvloerbekleding (karpetten, kamerbreed tapijt, matten, lopers, badsets…) de eerste positie in met nagenoeg 75 % van de gerealiseerde omzet. Het overige kwart wordt verdeeld over matrasbekleding, zetel- en decoratiestoffen. De Belgische bedrijven actief in het interieurtextiel realiseren samen een totale omzet van 1,9 miljard euro en vertegenwoordigen zowat 41 % van de toegevoegde waarde van de gehele textielsector.

De Belgische tapijtsector is uitgegroeid tot de tweede belangrijkste ter wereld na de VS, en realiseert met circa 70 bedrijven een totale omzet van 1,3 miljard euro.

In de matrastijksector zijn vier Belgische spelers samen goed voor een omzet van ruim 400 miljoen euro, mede dankzij hun internationale vestigingen. Meestal zijn hun klanten grote groepen van matrassenproducenten die zelf ook verspreid zijn over heel de wereld.

De sector van de zetel- en decoratiestoffen telt een 40-tal kmo’s met een omzet van zowat 150 miljoen euro en circa 825 medewerkers. Vernieuwing via design is één van hun sterkste troeven. Verder is er ook nog het segment van het huishoudtextiel (omzet circa 50 miljoen euro).

Int Omexco Portfolio Por3007 Por3008
Omexco

Service blijft dé troef bij uitstek voor de Belgische producenten van interieurtextiel die alom worden geprezen voor hun klantgerichtheid.

Echte exportkampioenen

Door de centrale ligging op de Europese thuismarkt kent het Belgische interieurtextiel een wereldwijde afzet. Zowel het VK (vooral voor kamerbreed tapijt, geweven matrastijk en zitmeubelstoffen), als de VS (afgepaste tapijten, textielmuurbekleding) zijn topmarkten. Maar de EU blijft niettemin de grootste afzetmarkt.

Samen met het Vlaamse exportagentschap FIT begeleidt Fedustria de interieurtextielbedrijven zoveel mogelijk bij hun exportinspanningen. Dit gebeurde in 2019 o.a. via groepsdeelnames aan grote internationale vakbeurzen, zoals Domotex (Hannover), Domotex Asia/Chinafloor (Shanghai) en Intertextile Home Textiles (Shanghai). Fedustria en FIT blijven ook actief betrokken bij de organisatie van de jaarlijkse BFM London Fabric Show in samenwerking met de Britse collega’s van British Furniture Manufacturers (BFM). Deelname aan vakbeurzen blijft sowieso belangrijk binnen de interieurtextielwereld, omdat het fysiek kunnen tonen van de nieuwe collecties en het face-to-face contact met de klanten primordiaal blijft, zeker in internationale klantenrelaties.

De Brexit en de internationale handelsspanningen aangepookt door de Verenigde Staten maken dat de interieurtextielbedrijven meer en meer op zoek gaan naar nieuwe afzetmarkten. Met de ondersteuning van FIT wijst Fedustria de bedrijven dan ook nieuwe opportuniteiten aan.

Int Annabel 129
Annabel Textiles

Voor een handelsvriendelijke Brexit

Fedustria volgt de Brexit-saga op de voet. Samen met de Europese textielfederatie Euratex, het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en de Vlaamse ondernemersorganisatie VOKA, FIT, alsmede ondernemersplatformen zoals de provincie West-Vlaanderen, pleit Fedustria voor een zo handelsvriendelijk mogelijke Brexit. Tot eind 2020 loopt een overgangsperiode waarin de Britten deel blijven uitmaken van de Europese douane-unie en de interne markt. Tegen eind 2020 moet de EU met Premier Boris Johnson een vrijhandelsakkoord onderhandelen.

De Belgische interieurtextielbedrijven hebben zich zo goed als mogelijk voorbereid op de ‘definitieve Brexit’. De sterke commerciële banden dankzij jarenlange goede wederzijdse contacten zullen niet verdwijnen, ook niet door de Brexit.

Int Libeco The Workshop Stripe Jan 2020 05
Libeco, Belgian Linen

Decosit viert succesvolle eerste editie met uitbreiding in 2020

Fedustria blies de interieurstoffenbeurs Decosit nieuw leven in na het plotse schrappen van de beurs MoOD. De tweedaagse Decosit vond plaats op 10 en 11 september 2019 in Brussels Expo, waar ze 16 textielfabrikanten wist te verzamelen. Er werden zo’n 300 bezoekers aangetrokken, o.a. uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Italië, Polen en Duitsland. Deze succesvolle (door)-start zal op 9 en 10 juni 2020 een tweede, meer uitgebreide editie kennen.

Uitdagingen en troeven anno 2020

Een bijzonder grote uitdaging blijft het vinden van personeel in een regio waar werkloosheid quasi onbestaande is. Ook blijft er permanente druk bestaan om nog efficiënter te produceren in één van de duurste productielanden ter wereld. De sterke concurrentie uit bv. Turkije (muntdepreciatie) en de invoer uit goedkope productielanden blijft immers aanhouden. Tot slot is er de onzekerheid die de Brexit en de internationale handelsspanningen met zich meebrengen. Daartegenover blijven de Belgische interieurtextielbedrijven volop inzetten op kwaliteit, productontwikkeling en innovatie door o.m. in te spelen op de vraag naar duurzame en circulaire producten. En ze blijven investeren in een verdere digitalisering van hun productie- en verkoopprocessen.

Int Slots Pb152397
Slots
Kerngegevens voor 2019
Aantal bedrijven of bedrijfsafdelingen (Bedrijfsgroepen worden beschouwd als één enkel bedrijf) 158
Aantal werknemers 9.300
Omzet (in miljoen euro) 1.905
Exportquote 94 %
Evolutie van de activiteit in 2019 (in volume) -2 %
Aandeel in de toegevoegde waarde van de Belgische textielsector 41 %

Verantwoordelijke

Vermoesen

Kris Vermoesen

Product Manager Textiel

Mail
Productgroepen