Interieurtextiel

De productgroep Interieurtextiel omvat

  • tapijt (geweven, getuft, naaldvilt, badsets…),
  • meubelstoffen (plat, fluweel, uni, jacquard, bedrukt…),
  • decoratiestoffen,
  • overgordijnen,
  • wandbekleding,
  • huishoudlinnen (keuken-, tafel-, bed- en badlinnen),
  • matrasbekledingsstoffen,
  • passementerie,
  • ...

De groep ‘tapijt en interieurtextiel’ is de grootste productgroep binnen de Belgische textielindustrie en vertegenwoordigt zowat 42 % van de toegevoegde waarde. Net zoals 2015 was 2016 voor het Belgisch interieurtextiel geen slecht jaar. De grondstofprijzen vielen al bij al mee, de wisselkoersen bleven gunstig en er is een toegenomen vertrouwen, zeker bij de West-Europese en Noord-Amerikaanse klanten. Toch zijn er ook onweerswolken met de Brexit, de nieuwe Amerikaanse president en de sinds wel stijgende grondstofprijzen. Qua omzet behaalde ‘tapijt en interieurtextiel’ in 2016 een status-quo tot lichte vooruitgang ten opzichte van 2015.

Empire Carpets Dsc 0135
Goodvibes - Empire Carpets International

Belgisch interieurtextiel, sterk exportgericht

Belgisch interieurtextiel wordt bijzonder internationaal vermarkt. Gemiddeld blijft 85 % van de afzet dan wel in Europa (met de EU alleen al ruim 80 %), maar er gaat ook nog 8 % naar Amerika, vooral de VS, 5 % naar Azië, 1,5 % naar Afrika en 0,5 % naar Oceanië.

Zowel de VS (afgepaste tapijten, textielmuurbekleding, huishoudlinnen) als het VK (kamerbreed tapijt, geweven matrastijk en zitmeubelstoffen) zijn top-afzetgebieden voor het Belgisch interieurtextiel. En laat dat nu net die twee landen zijn waar externe factoren in 2016 een totaal andere wending hebben genomen dan men had verwacht of gehoopt.

Eerst was er de Brexit…

De gevolgen van het VK-referendum van 23 juni 2016 en de bijbehorende beslissing van uittreding uit de EU zullen in eerste instantie voor de Britse bevolking negatieve gevolgen hebben, weliswaar op middellange termijn. Want de koopkracht in het VK is structureel dalend en dat zal nog meer voelbaar worden in de loop van 2017 en later. Door de sterk gedaalde koers van het Britse pond worden de ingevoerde producten duurder voor de Britse consument, en vaak is er geen volwaardig binnenlands Brits alternatief. De gevolgen van de Brexit zijn ook merkbaar voor de Belgische producenten van tapijt en interieurtextiel. De waarde van het Britse pond zakte na het referendum van eind juni 2016 bijna onmiddellijk met 10 % en gleed sindsdien verder af. Structureel schommelt het Britse pond nu zowat 15 % onder het niveau van vóór het referendum. In volume bleef de export van tapijt in 2016 het hele jaar door min of meer op peil, maar zakte door het pond wel in waarde.

…En toen kwamen de Amerikaanse presidentsverkiezingen

Ivc Leoline Alfas 95
IVC Leoline

Voor de precieze gevolgen van de verkiezing van Donald Trump tot nieuw president van de VS is het op het moment van de redactie van dit jaarverslag nog wat vroeg. De koers van de euro t.o.v. de dollar bleef vooralsnog gunstig voor de exporteurs uit de eurozone, wat maakt dat onze uitvoerkansen op korte termijn niet meteen bedreigd zijn. De beloftes van o.a. omvangrijke infrastructuurinvesteringen en belastingverlagingen voeden de verwachting dat de inflatie in de VS de komende jaren zal stijgen. En dat kan er op zijn beurt weer voor zorgen dat de rente daar nog verder en sneller zal toenemen en dus ook de dollar. Die interne Amerikaanse groeiversnelling schept bovendien ook extra afzetkansen voor onze bedrijven. Af te wachten is evenwel wat ‘America First’ en ‘Buy American’ zal brengen. Het gevaar voor een herop-laaiend protectionisme is niet denkbeeldig.

Veerkracht

Ook in 2017 zullen zich ongetwijfeld nieuwe uitdagingen aandienen. Het verleden heeft al meermaals aangetoond dat de Belgische tapijt- en interieurtextielindustrie over voldoende veerkracht beschikt om daarmee om te gaan. Door de Brexit en Trump zal het zaak zijn om de exportmarkten nog meer te diversifiëren, nieuwe opportuniteiten te prospecteren, binnen de EU-eenheidsmarkt, maar ook daarbuiten. Fedustria probeert de bedrijven daarbij zoveel mogelijk te helpen. Dit gebeurt o.a. via groepsdeelnames aan grote internationale vakbeurzen. Ook in 2017 was en is dat het geval: Domotex (Hannover, 14-17 januari), London Fabric (Londen, 27-28 februari), Domotex Asia/Chinafloor (Shanghai, 21-23 maart), Proposte (Cernobbio, 3-5 mei), Intertextile (Shanghai, 23-26 augustus). Van 6 tot 8 september 2017 vindt bovendien een VIP-bezoekersactie op MoOD Brussels plaats, in nauwe samenwerking met Flanders Investment & Trade (FIT) en met beursorganisator Textirama.

Ook via individuele dienst- en adviesverlening inzake export, zoals bijvoorbeeld: hulp bij het vinden van handelsagenten, het internationaal opvolgen van slechte betalers, het opvolgen van productgebonden wetgeving (bv. CE-markering voor bouwmaterialen, brandgedrag zitmeubelstoffen in Ierland en het VK, de wettelijke etiketteringsverplichtingen), het aanreiken van trends op internationaal vlak via dochter vzw Textivision, het internationaal promoten van Vlaamse nicheproducten zoals via het label Belgian Linen, advies bij de bescherming van intellectuele eigendom, enz.

Twenthe Daria Blue Hr
Twenthe Group
Kerngegevens voor 2016
Aantal bedrijven of bedrijfsafdelingen (Bedrijfsgroepen worden beschouwd als één enkel bedrijf) 167
Aantal werknemers 9.950
Omzet (in miljoen euro) 2.200
Exportquote 94 %
Evolutie van de activiteit in 2016 (in volume) +2 %
Aandeel in de toegevoegde waarde van de Belgische textielsector 42 %

Verantwoordelijke

Vervaeke

Mark Vervaeke

Directeur

Mail
Economie & Exportpromotie