WATF.NEWS
WATF Trendevent | AUGMENTED CREATIVITY | 9 OKT 2024
Op woensdag 9 oktober 2024 werd de BUDAfabriek in Kortrijk tot de nok gevuld voor het Woodcrafts And Textile Future Fest 2.4, een initiatief van Fedustria in samenwerking met Trendwolves. De tweede editie van dit trend- en inspiratie-evenement bracht 35 jonge talenten samen met de hout-, meubel- en textielindustrie. We keken naar de toekomst met de voorstelling van het nieuwe WATF-trendrapport, “Augmented Creativity”; visies werden gedeeld in expertpanels en jong talent stelde hun werk voor tijdens de Youth Expo. De avond begon met de prijsuitreiking van Twiinz.World, het jongerenproject waarbij eerder dit jaar meer dan 600 kinderen van 10 tot 14 jaar massaal hun eigen virtuele droomwerelden bouwden met 'digital twins' van meubels en textiel van Belgische bedrijven.
Het Future Fest
De avond werd, om 17u, geopend met een welkomstwoord van Fedustria CEO, Karla Basselier. Het trendevent en -rapport kwam er immers binnen de nieuwe visie en strategie van Fedustria die samengevat kan worden onder de 3 i’s: informeren, inspireren en innoveren. Het WATF Fest heeft als bedoeling om innovatie in de textiel-, hout- en meubelindustrie in de spotlights te zetten, jong talent te verbinden en het imago van de industrieën te versterken.
Om 17u15 gaf Maarten Leyts, CEO van Trendwolves, de kick off voor de Twiinz.World awards. 15 genomineerden en 3 winnaars werden beloond voor hun creativiteit en inzet tijdens de eerste editie van Twiinz.World, waarbij ze hun eigen 3D droomwerelden bouwden met digitale twins van meubels en textiel van Belgische bedrijven. De allereerste Twiinz.World winnaars kregen hun awards uitgereikt van Axel Ronse.
Na de awards volgde de presentatie van het WATF trendrapport 24/25, "Augmented Creativity". Aan de hand van boeiende storytelling en tal van 'best practices' - de meeste van eigen bodem - leidde Delphine Delchambre, Trendresearcher bij Trendwolves, ons door het trendonderzoek. Omstreeks 18u15 volgden de panelgesprekken. 2 panels bestaande uit 10 industrie experts deelden hun inzichten over onze industrieën, en hun visies op de toekomst. De panels werden begeleid door Tom Palmaerts, Trendwatcher bij Trendwolves.
De panels werden afgesloten met een dankwoord en een uitnodiging om de Youth Expo, waarop een 35-tal jonge ontwerpers hun werk tentoonstelden, te bezoeken. Industrie en jong talent werden samengebracht aan de hand van matchmaking om een creatieve kruisbestuiving tussen industrie en jong talent te bevorderen.
Tijdens de Youth Expo was er ook plaats voor food, drinks en netwerken. Simultaan werden experts en jongeren uitgenodigd om hun visies en verhalen te delen in de Podcast Studio.
WATF Future Fest: een avond om een blik op de toekomst, waaraan we samen bouwen, te werpen, geïnspireerd te geraken door de innovaties in onze industrieën en bruggen te bouwen tussen jong talent en industrie.
WATF Trendrapport 24-25, “Augmented Creativity”
Augmented Creativity, het tweede trendrapport van WATF, zet inmiddels een traditie in van diepgaand onderzoek in onze hout-, meubel- en textielindustrieën, de experts en het jonge talent die de wereld van morgen zullen bouwen.
'Augmented Creativity' is gebaseerd op voortdurende studie, onderzoek en evaluatie van de huidige schommelingen in onze wereld, de markt en wat leeft onder jongere generaties. Sinds de lancering van WATF in 2023, voert WATF interviews met experten, ondernemers en jonge creatievelingen allerhande. Quotes en levensechte ervaringen bieden de inspirerende grondstof voor een trendrapport dat de toekomst onderzoekt met de innovaties van onze maakindustrie vandaag. De antwoorden liggen aan onze vingertoppen!"Er is een alternatief voor het aannemen van een afwachtende houding, en dat is innovatie" - Klaas Holsters, Wood.be
In een complexe en snel veranderende maatschappij en realiteit, worden we overrompeld met vragen. Vragen over hoe morgen er moet uitzien, want het moet anders. Augmented Creativity toont ons dat
reflecteren, onderzoeken, experimenteren, samenwerken en herzien belangrijk zijn, en dat de antwoorden op onze vragen dichterbij zijn dan we vaak denken...
Augmented Creativity is opgebouwd aan de hand van 4 vragen:
How do we create in and for a changing world?
How do we honour our past?
How do we augment our creativity?
How do we unite human impact and industrial innovation?
De antwoorden op deze vragen vinden we in de R&D, de visies en innovaties binnen onze industrieën en de jonge makers van morgen, die het status-quo vanop een andere manier durven te bekijken; een vaak disruptieve, speelse, verrassende manier. Een manier die verleden en heden samenbrengt, de toekomst bouwt en innovatie viert!
We veranderen door 360° visies voor ogen te houden, door meer te doen met minder, ons designproces om te keren en terug te keren naar de oorsprong, de grondstoffen. Die grondstoffen worden op hun beurt in vraag gesteld, we vinden inspiratie op de meest onverwachte plaatsen, zo wordt wat gisteren als afval werd gezien, de bouwsteen voor ontwerpen van morgen.
vb. Purfi by Concordia Textiles, Ergosleep® by LS Bedding, Sonian Brussels, Green Energy Plants by Unilin...
De wetgever speelt een belangrijke rol in de mentaliteit shift die nodig is voor het bouwen van een circulaire en duurzame toekomst. Innovatiehubs, kennis- en onderzoekscentra allerhande, helpen in het correct verspreiden van informatie en begeleiden in de aanzienlijke transities die nodig zijn om van gisteren naar morgen over te vloeien.
vb. Centexbel, Quifactum, Woodwize, Imec, Vlaanderen Circulair, Wallonie Circulaire...
In een reeds hoogtechnologische wereld kijken we ietwat nostalgisch terug naar het verleden, we herontdekken en herwaarderen ons rijke erfgoed, en wat nog meer: we verrijken het met de nieuwste technologieën en technieken, er zijn geen grenzen aan onze creativiteit! We vertellen verhalen over ons erfgoed, in real-life en VR, en dragen kennis over als kostbaar bezit, omdat we die niet verloren willen zien.
vb. Flanders' Trimmings, Tim Vranken, Libeco Experience Centre, Wünder...
Onze creativiteit scheert nieuwe toppen en overstijgt wat vroeger onmogelijk leek, "we augment our creativity", dankzij nieuwe technologieën, automatisering, digitalisering, robotisering. Onze menselijke intelligentie wordt verrijkt met artificiële intelligentie wanneer we AI omarmen, leren kennen en begrijpen.
vb. Robovision & Veranneman, Vandecasteele Houtimport, Bakermat, Atorix Design...
Het is vooral een "wij"-verhaal, partnerships staan centraal in het verhaal van de toekomst, de circulaire economie vereist het van ons. Samenwerken gaat verder dan een bedrijf, een industrie alleen, maar komt uit verrassende hoeken. Transparantie is hiervoor vereist, niet alleen in een samenwerking, maar ook naar de steeds beter geïnformeerde consument, en in productontwerp.
vb. Theuns, Flaxco® & UAntwerp Solar Boat Team, SQUEEZE by Deknudt Mirrors & Paul Cocksedge...
De toekomst is impactvol, met onze 360° visie denken we aan 'people - planet - prosperity - participation', ons standpunt verandert en we kijken met een holistische blik. Generatie Zalpha heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel, op alle vlakken, duurzaamheid is een must, maar een bedrijf, designproces en product dienen ook sociaal verantwoordelijk te zijn.
vb. CiLAB Collective, Akoestiekfabriek, Groep Maatwerk, Herw!n...
Niets kan veranderen zonder onderwijs in vraag te stellen! Ook hier moet alles een beetje disruptief, net ietsje anders zijn. Bedrijven stampen in-house trainingscentra uit de grond, met hackatons worden kinderen uitgedaagd om over innovatie na te denken en in teams samen te werken, ook leren gebeurt circulair en niet langer lineair.
vb. The Dive by Unilin, TexTerra, Wood Skills, Sustainable Yarns by Beaulieu International Group...
"Dit is een WIJ-verhaal. Verandering is onvermijdelijk. Veerkracht is een keuze. Omarm trends om te gedijen in onzekerheid. WATF - Woodcrafts and Textile Futures - streeft ernaar om erfgoed en de toekomst te verenigen door industrie en jong talent samen te brengen. Het is niet alleen een hulpmiddel voor vandaag, maar ook een bron van inspiratie voor de volgende generatie consumenten en werknemers die de toekomst van onze industrieën zullen vormgeven”
- Karla Basselier, CEO Fedustria