Grandeco Group
Grandeco Group en hun leiderschap in duurzaamheid en circulariteit – Een interview met CEO Patrick Molemans
Met acht vestigingen verspreid over Europa onderscheidt de Grandeco Group zich door hoogwaardige behangproductie en een groeiende focus op duurzaamheid. De lancering van de Atmosphere-collectie, met virusdodende eigenschappen, getuigt niet alleen van innovatiekracht maar benadrukt ook het groene streven van het bedrijf. Wij hadden het genoegen om CEO Patrick Molemans enkele vragen te stellen over de duurzaamheidsstrategie van Grandeco Group, de uitdagingen op het gebied van circulariteit, en hoe de toekomst van muurdecoratie als een digitale, gepersonaliseerde ervaring eruit zal zien.
Q: Kunt u ons meer vertellen over Grandeco Wallfashion Group? Wie zijn jullie, hoeveel medewerkers en welke exportactiviteiten voeren jullie uit? Kortom, kunt u ons een identificatie van het bedrijf geven?
Zeker! Wij zijn de Grandeco Group, met 85-90% van onze activiteiten gericht op de productie en wereldwijde distributie van behangpapier, en 15% op decoratieve panelen onder de naam Wall!Supply. Onze acht vestigingen, verspreid over locaties zoals hier in België (Tielt), Engeland, Frankrijk, Nederland, Polen, en Duitsland, stellen ons in staat een dominante positie in de Europese markt te behouden. Met meer dan negentig miljoen euro aan jaarlijkse omzet en een focus op groei, streven we ernaar uit te blinken in diverse marktsegmenten, waaronder hoogwaardige producten en diverse distributiekanalen. Grandeco Group bereikt dit op verschillende fronten, met een nadruk op 'Premium Producten' van hoge kwaliteit en het benutten van diverse kanalen zoals het B2C-verhaal, de moderne distributie (DHZ), enzovoort. Het is voor ons essentieel om expertise te hebben op verschillende gebieden en daarin uit te blinken.
Q: Kunt u ons meer vertellen over de inspiratie achter de ontwikkeling van de Atmosphere-behangcollectie met virusdodende eigenschappen? Gefeliciteerd met de recente lancering trouwens!
Enkele jaren geleden benaderde het Waalse bedrijf Sichem ons met een unieke coating (Nobacoat®) die niet alleen virusdodend is, maar ook antibacterieel, schimmelbestendig, afwasbaar en bestand tegen hoge wrijfkracht. Gedurende 9 maanden hebben we intern een pilot uitgevoerd om te zien of deze technologie toepasbaar was en op een evenwichtige manier kon worden geïntegreerd in ons behang. Het bleek haalbaar, en vervolgens zijn we overgegaan tot productietests. Na intensieve interne tests hebben we dit innovatieve product gelanceerd, en zowel de coating als de combinatie ervan met ons behang gepatenteerd. Atmosphere, waarbij we esthetiek en gezondheid op harmonieuze wijze samenbrengen, is nu beschikbaar.
Q: Grandeco Wallfashion Group heeft in het persbericht vermeld dat het streeft naar een beter leefmilieu. Hoe integreert uw bedrijf duurzaamheid en circulariteit in uw productie- en bedrijfsprocessen?
Als Grandeco Group zijn we al geruime tijd actief betrokken bij het ESG-verhaal, maar de laatste twee jaar hebben we specifiek gewerkt aan de ontwikkeling van onze duurzaamheidsstrategie. Duurzaamheid is een kernpunt in onze bedrijfsstrategie, met een focus op drie belangrijke pijlers: het gebruik van duurzame grondstoffen, milieuvriendelijke productieprocessen en de ontwikkeling van groenere producten. We ondernemen initiatieven zoals het vervangen van PVC door milieuvriendelijke alternatieven en het bevorderen van het gebruik van gerecycleerde materialen. Daarnaast zetten we ons in voor het verminderen van afval, het stimuleren van hergebruik en investeren we in energie-efficiëntie.
Concrete voorbeelden hiervan zijn onder andere het direct printen met watergedrukte inkten op lage dichtheid polyethyleen, waardoor de PVC-laag geëlimineerd wordt. Wat betreft grondstoffen werken we steeds meer met een flexibele drager, een onmisbaar element in ons productieproces, maar nu meer in de gerecycleerde variant.
In onze productieprocessen streven we naar verbeteringen op alle fronten, zoals het optimaliseren van gas- en elektriciteitsverbruik, voorraadbeheer en andere efficiëntieverhogende maatregelen. Het is een continu proces van vallen en opstaan, maar we blijven toewerken naar een duurzamere en efficiëntere werkwijze.
Q: Op dit moment heerst er bij wijze van spreken een trend om de levensduur van producten te verlengen, hergebruik te bevorderen of afval te verminderen binnen de muurdecoratie-industrie?
Dit klopt. Wij zijn al geruime tijd actief bezig met het verminderen van afval en het verlengen van de levensduur van onze producten. Door programma's voor 'waste reduction' en stockafbouw verminderen we niet alleen de milieu-impact, maar ook de kosten. Bovendien hergebruiken we waar mogelijk materialen en zijn we voortdurend bezig met innovaties om circulaire praktijken te bevorderen. De uitdaging waar we momenteel voor staan, is het scheiden van PVC van de drager. Echter, er zijn ontwikkelingen op het gebied van milieu en technologie die hoopvol stemmen. Als CEO behoort dit tot mijn kerntaken.
Q: Atmosphere lijkt een belangrijke stap in de richting van gezondere binnenruimtes. Hoe past deze innovatie in uw bredere inspanningen om producten te ontwikkelen die zowel esthetisch aantrekkelijk als milieuvriendelijk zijn?
Atmosphere maakt deel uit van onze 'Pure & Protect'-initiatieven, een bewuste kapstok die we hebben gecreëerd om bij te dragen aan een gezonder leefmilieu. Het is een weloverwogen keuze om een stempel te drukken op onze groene collecties en herkenning te creëren bij de eindconsument. Waar anderen 'bio' hebben, presenteren wij trots 'Pure & Protect'. Hierbij combineren we onder andere functionele eigenschappen, zoals virusdodende kenmerken, met esthetisch aantrekkelijke ontwerpen. In het komende jaar lanceren we zelfs onze eerste eco-collectie zonder solventen, waarmee we onze bijdrage aan een beter leefmilieu voortzetten.
Q: Hoe draagt de ontwikkeling van baanbrekende producten zoals het virusdodende behang Atmosphere bij aan het versterken van het werkgeversmerk van Grandeco Wallfashion Group, en welke impact heeft dit op het aantrekken van talentvolle medewerkers? (employer branding)
Innovatie versterkt ons werkgeversmerk. Door te laten zien dat we niet alleen groeien, maar ook innoveren en aandacht hebben voor gezondheid en milieu, trekken we talent aan. Het positieve effect op ons imago als werkgever is merkbaar, vooral in een markt waarin niet alle bedrijven het even goed doen.
Q: Hoe ziet u de toekomst van innovatie in de muurdecoratie-industrie, en welke rol ziet u Grandeco daarin spelen?
We kijken steeds vijf jaar vooruit en concentreren ons op de meest waardevolle en impactvolle innovaties. We analyseren opkomende trends en ontwikkelingen om niet op alles in te spelen, maar juist te focussen op de 3 à 5 meest waardevolle en impactvolle innovaties. Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere het verminderen van vervuilende stoffen, verbetering van akoestiek en de groeiende vraag naar gepersonaliseerde ontwerpen. Ons doel is om consumenten en professionals te blijven verrassen met innovaties en tijdig in te spelen op toekomstige trends.
Q: Wat zijn de belangrijkste tendensen, visie en doelen van Grandeco Wallfashion Group voor de komende jaren?
Digitalisering en personalisatie vormen de kern van onze toekomstvisie. We streven ernaar in te spelen op de groeiende vraag naar specifieke ontwerpen en streven naar een meer persoonlijke benadering. In onze sector wordt alles digitaler en persoonlijker. De tijd van grote voorraad behangrollen, bijvoorbeeld 3000 rollen die op voorraad liggen en worden verkocht, is voorbij. We bewegen meer naar op maat gemaakte, individuele ontwerpen. Het verminderen van voorraad, het bevorderen van individuele ontwerpen en het anticiperen op trends zijn enkele van onze centrale doelen. We streven ernaar de trends te selecteren die echt impact hebben.
Q: Een feit dat ik zelf heb ontdekt, is dat het ophangen van behangpapier eigenlijk zeer gemakkelijk is. Terwijl de perceptie nog steeds ver weg ligt, ook bij mij trouwens. (lacht)
(lacht) Dit mag je opschrijven. Inderdaad, behang ophangen is minder uitdagend dan mensen denken. We werken zelfs aan innovaties om dit proces nog toegankelijker te maken. Binnenkort meer!
Q: Wat zijn enkele van de uitdagingen die uw bedrijf is tegengekomen bij het streven naar circulariteit, en hoe worden deze uitdagingen aangepakt?
Een stapsgewijze aanpak is cruciaal. Het is essentieel om een beweging in gang te zetten binnen je onderneming, waarbij je stap voor stap naar een bepaald punt evolueert. Bijvoorbeeld, een circulair verhaal voor behang lijkt vandaag onmogelijk. Circulaire doelen bereiken vraagt tijd en geleidelijke veranderingen. Dat betekent echter niet dat er geen inspanningen kunnen worden geleverd die bijdragen aan latere circulariteit. We kijken vooruit, bijvoorbeeld naar alternatieven voor PVC, en passen voortdurend onze roadmap aan. Mijn benadering is om 5-10 jaar vooruit te kijken, zowel in zakelijk als persoonlijk opzicht, en dan een richtlijn te bepalen zonder strikte lijnen te trekken. Het hoeft geen rechte lijn te zijn, want het draait om het juiste punt op het juiste moment. We hoeven geen koploper te zijn, maar moeten gereed zijn wanneer de markt dat is, en dat liefst een week eerder. Belangrijk is ook om niet te pretenderen wat je niet kunt waarmaken; eerlijkheid en authenticiteit vormen de sleutel.
Q: Hoe heeft de COVID-19-pandemie de ontwikkeling en acceptatie van innovatieve producten zoals 'Atmosphere' beïnvloed?
Voor de Atmosphere-collectie heeft de pandemie zeker bijgedragen aan de acceptatie, vooral gezien de virusdodende eigenschappen. Over het algemeen heeft COVID-19 de vraag naar innovatieve producten versterkt. Bedrijven die tijdens de pandemie bleven innoveren, ervaren nu nog steeds positieve effecten, terwijl de markt als geheel weer wat is afgezwakt. Innovatie blijft essentieel voor groei en stabiliteit!
Het interview werd afgenomen door Fabiana Di Mauro (Fedustria).