TWIINZ.world

Experimenteren met hout, meubel en textiel in een virtuele wereld voor ‘tweens’ - Een initiatief van Fedustria én primeur voor Vlaanderen

Op donderdag 28 en vrijdag 29 maart 2024 opende zich voor 10- tot 14-jarigen een nieuwe creatieve virtuele wereld. Twiinz.world is een 3D content plek binnen Twinmotion, de bekende visualisatietool van Epic Games.

Twiinz.world is een initiatief van Fedustria en past binnen haar strategie om te werken aan een hipper imago van de sectoren bij jongeren.

MXK0696

Binnen Twiinz.world kunnen jongeren op een creatieve manier verbinding leggen met de Belgische hout-, meubel- en textielindustrie. Ze spelen en experimenteren met 3Dversies van ontwerpen, producten en materialen en kunnen met hun digitale creaties in de prijzen vallen. 15 genomineerden winnen immers een bezoek aan het Epic Games Innovatielab in Londen deze zomer. In oktober worden 5 winnaars bekroond op het WATFF (Woodcraft And Textile Future Fest), het trend- en inspiratie-event van Fedustria, dat vorig jaar ook al een pak nieuwsgierigen trok.

Jongeren vinden moeilijker de weg naar de hout-, meubel- en textielindustrie. Om hen van jongs af aan in contact te brengen met de talrijke innovatieve creaties uit de sector, werd een concept ontwikkeld dat dicht aansluit bij de virtuele leefwereld van onze jongeren. Generation ZAlpha, de Virtual Natives, voelen zich immers als een vis in het water in werelden als Roblox, Minecraft en Fortnite. Door jongeren te laten experimenteren met creaties en ontwerpen uit hout, meubel en textiel kunnen ze op een eigentijdse manier kennismaken met het rijke erfgoed van de sector, het innovatieve design en een opleiding of latere carrière binnen de maakindustrie overwegen.

’ Met Twiinz.world inspireren we tweens, 10- tot 14-jarigen, geen kinderen maar ook geen tieners. STEM-educatie voor jongeren is van cruciaal belang voor de instroom van jong talent in onze industrie. Twiinz slaat vooral op de ‘digital twins’ van de producten, stoffen en materialen van lidbedrijven van Fedustria waarmee jongeren creatief aan de slag kunnen. Door te kiezen voor de 3D-omgeving Twinmotion binnen Epic Games, willen we de jongeren met waarheidsgetrouwe 3D-replica’s van fysieke objecten laten experimenteren om op die manier hun STEM-talent te ontdekken.’ Karla Basselier, CEO Fedustria

MXK0648

Digitaal en educatief i.s.m. Vlaamse musea

Twiinz.world is een digitaal en educatief project waar tweens in een virtuele omgeving kennismaken met de Belgische hout-, meubel- en textielindustrie. Aan de hand van challenges leren en experimenteren de jongeren met 3D-versies van ontwerpen en materialen van Fedustria-lidbedrijven. Twiinz.world werd op 28 en 29 maart voorgesteld aan leerlingen van de laatste graad basisonderwijs in 4 van België’s meest gerenommeerde mode- en industriemusea.

De wedstrijd

De wedstrijd zelf bestaat uit 3 challenges waarbij de jongeren worden uitgedaagd om virtuele droomomgevingen te creëren als ‘design je droomslaapkamer of je droomtuin’. Via de challenges worden de tweens vanaf begin april tot eind mei 2024 gemotiveerd om te experimenteren en hun creativiteit en verbeelding in Twiinz.world de vrije loop te laten gaan. Op speelse wijze groeien hun creatieve, design- en digitale vaardigheden. De tweens leren via influencers Esther en Nessi, 2 enthousiaste vrouwelijke gamers gaandeweg over het rijke erfgoed, het creatieve design en de innovatiekracht van de maakindustrie. Ze bedenken en herdenken bestaande ontwerpen, exploreren met textuur en kleur en kunnen elementen uit hun eigen leefwereld integreren om vorm te geven aan hun meest innovatieve leefwerelden.

15 jonge designers uit Twiinz.world winnen deze zomer een uitstapje naar Londen en een bezoek aan het Epic Games Innovatielab. Begin oktober 2024 worden 5 winnaars uitgeroepen op WATFF (Woodcraft And Textile Future Fest), het hippe jongeren- en trendevenement van Fedustria.

Ontdek meer foto's
MXK0844
MXK0807
MXK0689