Veldeman Group neemt de Franse beddenspecialist Maison de la Literie met 300 winkels over

Company news from 16/12/2022

Veldeman Group, met hoofdzetel in Oudsbergen, is sinds lange tijd stille partner bij de Franse beddenspecialist Maison de la Literie. Dit netwerk van winkels omvat ca. 300 beddenspeciaalzaken in Frankrijk.

Op 24 oktober 2022 droeg oprichter Pierre Elmalek de merken Maison de la Literie, L’Univers du Sommeil en Tousalon over aan zijn historische partner Veldeman Group. Marc Veldeman werd op 24 oktober 2022 de nieuwe voorzitter en zijn schoonzoon Philip Daenen werd benoemd als algemeen directeur.

Philip Daenen en Marc Veldeman

Het ontstaan van een partnership

Valère Veldeman richtte in 1954 het bedrijf op. In de jaren ‘70 ontdekte Pierre Elmalek op een beurs de lattenbodems en latexmatrassen van Veldeman, die in Frankrijk op dat moment nog weinig bekend waren. Dit vormde meteen de start van de samenwerking tussen Elmalek en Veldeman. Met de bouw van een fabriek in Autun, Frankrijk, in een exclusieve samenwerking, groeiden beide bedrijven verder. In 2012 nam Veldeman Group 50 % van het kapitaal van Maison de la Literie over, dat toen 250 winkels telde. Na verdere strategische investeringen telt het merk nu 300 winkels, waarvan er ongeveer 30 in eigen beheer worden uitgebaat.

Verticale integratie

Gezien het gebrek aan opvolging binnen de familie Elmalek, werkten Pierre Elmalek en Veldeman Group, die in 2015 meerderheidsaandeelhouder werd van Maison de la Literie, aan een plan om aan de familie Veldeman te verkopen. In 2020 ontstond het idee van een herkapitalisatie en ging Pierre Elmalek op zoek naar een externe investeerder. In 2022 was deze nog niet gevonden. Na beraad besloot Pierre Elmalek Maison de la Literie uiteindelijk over te dragen aan Veldeman Group om de continuïteit te verzekeren.

“We zijn ervan overtuigd dat een dergelijk geïntegreerd model, van fabrikant tot eindverdeler, zinvol is, zowel voor de toekomst van Veldeman als voor de toekomst van deze Franse merken. Het zal ons als groep niet alleen sterker maken, maar ons ook dichter bij onze eindklanten brengen”, aldus Marc Veldeman.

Deze verticale integratie heeft enkel betrekking op de Franse markt en zal beperkt blijven tot het Franse grondgebied. In alle andere landen, waaronder België, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Noord-Europa en Spanje, blijft de samenwerking als leverancier van de merken Velda en Fylds’ met een uitgebreid netwerk van zelfstandige retailpartners behouden.

Derde generatie Veldeman aan zet

Ook de derde generatie Veldeman, dochter Valerie en schoonzoon Philip Daenen, spelen een belangrijke rol in deze overname. Marc Veldeman “Zij zijn de nieuwe generatie die de hedendaagse consument beter begrijpt. De maatschappij verandert snel en daar moeten we op anticiperen. Detailhandelaren moeten bijvoorbeeld meer aanwezig en effectiever zijn in de digitale wereld om hun klanten te behouden en om nieuwe klanten te winnen. Duurzaamheid is een ander essentieel onderwerp waar we zwaar op inzetten. Dit betreft producten, maar ook organisatie, personeel, energie, vervoer, welzijn op het werk, enzovoort”.

Met Maison de la Literie heeft Veldeman Group een omzet van 105 miljoen euro en telt het 510 werknemers. Er zijn 2 productiesites in Frankrijk, 1 in Polen en 2 in België.

www.veldeman.com

Bron: persbericht Veldeman Group van 30 november 2022