Grandeco Wallfashion Group uit Tielt

Company news from 26/07/2017
Grandeco Ba2504 Ba1005 Web Grandeco

Grandeco Wallfashion Group België is een toonaangevende producent van wandbekleding met hoofdzetel in Tielt. Het bedrijf is uitgegroeid tot één van de belangrijkste Europese spelers op het gebied van decoratieve muurbekleding en verkoopt haar producten in meer dan 80 landen.

CEO van Grandeco, Patrick Molemans, schetste het verleden van de groep die is ontstaan in 1978 als Ideco binnen de Balta Group. “Het was de bedoeling om naast textielvloerbekleding ook textielwandbekleding te maken. In 1991 werd de strategische beslissing genomen om over te schakelen van textielbehang naar vinylbehang. In 2007 werd Ideco verkocht aan de GIMV en is de Grandeco Wallfashion Group ontstaan. Anno 2017 kunnen we zeggen dat wereldwijd 1,5 miljoen kamers per jaar met ons wandbehang worden bekleed”.

Patrick Molemans wijst erop dat om redenen van efficiëntie en synergie Grandeco Wallfashion Group over één productiesite beschikt, met name in Tielt waar 11 miljoen rollen behangpapier per jaar worden geproduceerd, goed voor een lengte van 110 miljoen meter. Er werken in de groep 300 mensen waarvan 240 in Tielt waaronder een kleine 200 arbeiders. “Het grootste knelpunt vandaag is het vinden van nieuwe mensen. Wij hebben een twaalftal vacatures die we maar moeilijk ingevuld krijgen. In de regio van Tielt is geen werkloosheid en is het dus bijzonder moeilijk om nieuwe medewerkers aan te trekken.” Daarnaast zijn er ook nog 60 jobs op 6 locaties in het buitenland, vooral als ondersteuning van de verkoop.

Patrick Molemans: “Onze klanten zijn groothandelaars, do-it-yourself-zaken, retailers en ook editeurs. Ook al verkopen we in meer dan 80 landen, toch wordt de verkoop gedomineerd door de volgende vijf landen, in die volgorde: Frankrijk, Rusland, het VK, Duitsland en Polen. In de Benelux verkopen we amper 4 %, dit betekent dat wij voor 96 % exporteren.”

Grandeco Ch2007 Web Grandeco

Kwaliteit en service staan zeer hoog in het vaandel bij Grandeco Wallfashion Group. “De service die wij leveren wordt door al onze klanten erg geapprecieerd. Binnen maximaal vijf dagen is de bestelling ter plaatse. Wij halen een servicelevel van bijna 98 %. Ook kwaliteit staat bij ons hoog aangeschreven. Wij willen onze klanten de hoogste kwaliteit garanderen zodat zij zo goed als naadloze en eenvoudige wanddecoratie van bij ons krijgen.” De hoge kwaliteit wordt met een ‘3 S quality’-aanpak gegarandeerd: scratchless, seemless, shadeless.

“De omzet bedroeg in 2016 57,4 miljoen euro, maar we zitten op een groeipad van zo’n 10 % per jaar, zodat we in 2017 normaal vlot boven de 62 miljoen euro omzet zullen gaan.”

Grandeco is ISO 9001-gecertificeerd en garandeert ook PEFC- en FSC-gelabelde producten. Daarnaast heeft het bedrijf ook het charter ‘Duurzaam ondernemen’ ondertekend dat een continue verbetering van de sociale, economische en milieuprestaties garandeert.

“Ons productieproces is heel erg geautomatiseerd ‘from idea to role’. Wij bieden de vijf technieken van behangpapier aan (papier, blown vinyl, vinyl, print on non woven, en digital printing).” Wat dit laatste betreft rekent Patrick Molemans op een baanbrekende innovatie die nu gefinetuned wordt. “Ook het ecologisch verhaal is een speerpunt in de bedrijfsstrategie. Naast ongoing improvement proberen we manueel werk zoveel mogelijk te vermijden en ons te focussen op verdere reductie van afval”.

Grandeco is bekend van de merknamen Wallfashion, Deco4walls, GrandecoBoutique en Vertical Art. Het bedrijf ziet de toekomst optimistisch tegemoet, ondanks de enkele geciteerde knelpunten.

Meer info: http://grandecogroup.be/en

Grandeco Ba2203 Web Grandeco