Waakzaam blijven voor dingen die in 2020 kunnen ontsporen

Opinie van 24/01/2020 door Fa Quix

Neen, dit gaat niet over doemdenken. Doemdenken is het handelsmerk van onheilsprofeten die er een verdienmodel van maken. Religieuze fanaten bijvoorbeeld die ‘het einde van de wereld voorspellen’ en u gul doen doneren aan hun kerk, of in diezelfde richting de klimaatalarmisten, ook een vorm van ‘religie’, die u doen betalen ‘voor Het Klimaat’.

Zij hebben het Europees Parlement zelfs al zover gekregen dat dit haast kritiekloos duizenden miljarden voor de strijd tegen de klimaatopwarming goedkeurt (die u betaalt). Zoals ik al zei: doemdenken is een verdienmodel, maar voor wie?

Neen, geen doemdenken hier, maar realisme. Dit betekent geregeld in de achteruitkijkspiegel kijken terwijl u vooruitrijdt. Zien wat er op u afkomt of wie u inhaalt. En wie of wat dat in 2020 vooral zal zijn.

Geopolitiek kunnen we niet naast de Verenigde Staten kijken. In dit jaar van presidentsverkiezingen (3 november) zijn verrassingen niet uitgesloten. Maar de VS-economie is macro-economisch gezond, de groei consolideert en de bedrijfswinsten vuren de beurzen aan. Anderzijds zijn er ook de spanningen met China, Rusland en Iran. Er wordt niet meteen een hoog oplaaiend conflict verwacht, maar er is niet veel nodig om de boel te doen ontploffen. In het oog houden dus. En dan is er nog China zelf, dat in zijn schijnbaar onstopbare wereldveroveringsstrategie onze westerse economie bedreigt.

Dichter bij huis zal de Brexit-saga het eindspel ingaan. Mogelijk loopt de stress tegen eind 2020 weer op, maar dat zal allicht meer ‘show’ dan ernst zijn. Een – weliswaar beperkte – handelsdeal moet zeker haalbaar zijn. Niemand, niet de EU, en zeker niet het VK, heeft baat bij een harde Brexit. Zo slim is Boris Johnson wel (en hopelijk ook de EU).

Cybersecurity dan. Een kopzorg voor vele bedrijven, zoals we recent in enkele grote bedrijven konden vaststellen. Hackers hebben een verdienmodel gevonden in ransomware. Zij zoeken naar de zwakke plekken in de informatica van bedrijven. Het kan iedereen overkomen. Dus is het zaak om als bedrijven (en ook personen) die malafide organisaties altijd een stapje voor te blijven. Professionele assistentie in cybersecurity zal onontbeerlijk worden, maar is helaas niet gratis.

De digitale disruptie in de handel, zeg maar de e-commerce, zal in 2020 heel wat productiebedrijven nog meer dwingen strategische keuzes te maken. De recente terugloop van het aantal bezoekers op de grote internationale vakbeurzen heeft daar zeker ook mee te maken. Hoe kunnen onze productiebedrijven, die sterk staan in de traditionele handel, toch meereizen op de voortrazende onlinetrein?

En ten slotte, waar we mee begonnen zijn: de uitdaging van het klimaat en het leefmilieu, kortom de trend van de ‘sustainability’. Ook daar duwt ‘de markt’ de bedrijven steeds meer in de richting van duurzaamheid. Wat is het aandeel gerecycleerd materiaal in uw producten? Hoe speelt u mee in de circulaire economie? En het gaat steeds verder: kan u nog aan financiering geraken bij banken en financiers die een steeds strikter beleid op vlak van duurzaamheid volgen? En het personeel dat een vergroening van de bedrijfswagens wenst. Sustainability als snelgroeiende uitdaging. Of zoals hoofdeconoom Koen De Leus van BNP Paribas Fortis het stelde: “Bedrijven moeten niet alleen rekening houden met veranderende wetgeving en nieuwe technologieën, maar ook met toenemende maatschappelijke druk.” (De Standaard)

Waakzaam blijven is dus de hoofdboodschap!

Fa Quix, directeur-generaal