Maar waar zit toch die consument??

Opinie van 04/10/2019 door Fa Quix

Het was nieuws dat binnenkwam: kledingretailer JBC die in 2018 een daling van de jaaromzet meldde van bijna 30 miljoen euro. Dertig miljoen! (28 miljoen euro om precies te zijn). En daarnaast de mededeling van de distributiefederatie Comeos dat de totale handelsverkoop in België met 7 % is gedaald in 10 jaar tijd. We kunnen ons de vraag stellen: maar waar zit toch die consument? De analyse maken is meteen ook het begin van de oplossing.

Want het is niet dat de koopkracht gedaald is. Integendeel, de totale koopkracht in ons land is toegenomen (Jobs! Jobs! Jobs!), maar ook in heel West-Europa, waar de distributie trouwens beter standhoudt, maar toch. Maar waar is die koopkracht dan naartoe gegaan? Er zijn – helaas – vele verklaringen. De belangrijkste is allicht de veelheid van mogelijke bestedingen die de consument willen verleiden… en daar is ‘het internet’ de grote winnaar. We bedoelen hier niet de e-commerce, daar komen we zo meteen op terug.

Neen, het gaat om de grote vaste hap uit het gezinsbudget voor digitale communicatie. Het abonnement voor het internetgebruik kost gemakkelijk 100 euro of meer. Per maand, naast de aankoopkosten van ‘devices’. Dat telt. En dat geld kan niet aan iets anders worden besteed. Dat brengt een dieperliggend fenomeen aan het licht: de nieuwe sectoren hebben de concurrentieslag gewonnen, voorlopig dan toch. Kleding en wooninrichting verliezen van communicatie, vrije tijd en welzijn.

Hiermee  stopt het echter niet. JBC stelde dat het marktaandeel verliest aan bv. de websites van tweedehandskleding. De topman citeerde het webplatform ‘Vinted’, waar consumenten kleding en mode rechtstreeks met elkaar verhandelen - C2C. Het is de e-bay voor mode, zeg maar. “Vinted telt na vier maanden ruim 700.000 gebruikers. Wij hebben daar 10 jaar over gedaan.” (CEO Bart Claes van JBC in Het Belang van Limburg van 7 september 2019). Dat is omzet die niet in de traditionele moderetail terechtkomt. Allicht spelen ook nog andere factoren.

De e-commerce zelf knaagt uiteraard ook aan de omzet van de traditionele handel. En we kennen het verhaal: het is niet de traditionele handel die het leeuwendeel van de winst van de e-commerce opstrijkt, maar wel nieuwe online-spelers.

Toch is er ook goed nieuws. En dat komt uit de sector zelf. Nemen we het voorbeeld van lingerieproducent Van de Velde. Die worstelde ook met de opkomende e-commerce. De nieuwe topvrouw Marleen Vaesen heeft het roer omgegooid en de 5.000 zelfstandige winkels een prominentere rol in het e-commerce-gebeuren gegeven. En het werkt: de omzet in die winkels doet het het best van al. 

De traditionele handel kan dus óók scoren in e-commerce. In combinatie met persoonlijk advies en excellente service aan de klanten.

Maar er is meer. We moeten cocooning terug hip maken. Vele mensen, zowat de helft, nemen bv. hun vakantie thuis, de staycation. De stress van het reizen steekt hen tegen, terwijl het zonnige weer van het zuiden gewoon naar hier komt. De toenemende verkoop van buitenmeubilair, in de brede betekenis van het woord, is er het bewijs van. Het eigen huis-met-tuin wordt herontdekt. We moeten daar nog meer op inspelen. En op de gezondheidsrage. ‘Gezond slapen’ kan niet zonder een comfortabel bed. We moeten nog meer het belang van het slaapcomfort voor een gezonde nachtrust beklemtonen. Zoals eerder de consument de keuken heeft herontdekt, mede door de talrijke kookprogramma’s op tv. Daardoor is de keuken de nieuwe leefruimte geworden. Dat wijst erop dat de consument het thuis graag knus maakt, in zijn leefruimte, keuken, badkamer, slaapruimte... Ja, het is een ‘uphill battle’ om de consument voor onze producten terug te winnen. Maar we moeten ervan overtuigd zijn… dát we dat kunnen, samen met onze klanten. Fa Quix, directeur-generaal