Klaar voor de uitdaging van de e-commerce?

Opinie van 07/01/2016 door Fa Quix

De cijfers liegen er niet om: in 2015 steeg de e-commerce in België met maar liefst 15 % t.o.v. 2014. In absolute cijfers betekent dit dat de kaap van 8 miljard euro via e-commerce het afgelopen jaar werd gerond, aldus BeCommerce, de organisatie van onlineshopping en e-services. Er kwamen in 2015 440.000 onlinekopers bij. Drie op de vier van die onlinekopers kopen regelmatig bij webwinkels, zes op tien zijn ouder dan 40 jaar. Het is dus een mythe dat alleen ‘de jeugd’ de weg naar het online shoppen gevonden heeft.

In het buitenland is de opmars van online shoppen al langer aan de gang, zoals bijvoorbeeld in Nederland, met als gevolg een “kaalslag in de Nederlandse winkelstraat” zoals De Standaard net vóór Kerstmis kopte (De Standaard, 24-25 december 2015). Enerzijds is de koopkracht in Nederland door de crisis gedaald (-3,5 % tussen 2010 en 2013, maar wel met een heropleving van +1,5 % in 2015) maar anderzijds is er de hyperconcurrentie onder andere vanwege de webwinkels. De vraag tot uitstel van betaling van warenhuisketen V&D en drogisterij DA werd ook nog gevolgd door de grote problemen bij schoenenholding Mac-intosh. Natuurlijk is de concurrentie van de webwinkels niet de enige oorzaak van de leegloop van de winkelstraten. Meerdere factoren spelen een rol, waaronder het oubollige imago, te lage investeringen in winkelvernieuwing, te weinig ingezet op product- of assortimentsvernieuwing enz. 
 
Het is dus zaak om tijdig de oprukkende digitalisering van de economie in te zien, te omarmen en te integreren in de eigen bedrijfsstrategie. En voor elk bedrijf uit de textiel-, hout- en meubelindustrie zal de aanpak anders zijn. Voor sommige is het een existentiële uitdaging, voor andere bedrijven zelfs een extra opportuniteit. En voor nog andere is het beide.
 
Omdat er in e-commerce geen ‘one size fits all’-oplossing bestaat, moet elk bedrijf zelf zijn huiswerk maken. In 2016 wil Fedustria de bedrijven daarbij helpen, voortbouwend aan de reeds eind 2015 gestarte reeks van inspiratiesessies (u vindt hiernaast het verdere programma voor het voorjaar 2016). Onze medewerkster Katja De Vos zorgt voor een kwalitatief interessant programma. Wij dringen niets op, wel integendeel, wij laten u kennismaken met en informeren door topsprekers, zowel uit de academische als – vooral – uit de professionele onlineshoppingwereld, die u kunnen helpen bij het uitzetten van uw eigen onlinebedrijfsstrategie. 
 
Het is intussen een feit dat e-commerce alleen maar verder zal toenemen. Het gaat razendsnel. Als beroepsvereniging zien wij het dan ook als een van onze topprioriteiten dit jaar om dit thema te blijven opvolgen, zodat we u gericht kunnen blijven informeren. U beslist uiteindelijk zelf hoe u ermee omgaat in uw bedrijf. Wij wensen u in elk geval alle succes toe met uw onlineverhaal!
 
Fa Quix, directeur-generaal