Innovatie is ook netwerken

Opinie van 22/05/2015 door Fa Quix

Natuurlijk is innovatie een uitweg uit de economische crisis en de beste kans op nieuwe welvaart. En onze bedrijven zetten daar ook op in. Maar niet iedereen in de publieke opinie is er zich van bewust dat het hele industriële weefsel in ons land van innovatie doordrongen is. Een bijzonder sterke bijdrage over het thema innovatie was er in het weekend van 9 mei bij de krant De Tijd in de vorm van een aparte brochure getiteld “De vernieuwers” (50 vernieuwende bedrijfsleiders die door de redactie van de krant werden geselecteerd omwille van hun revolutionaire, werkelijk disruptieve bedrijfsprojecten). Maar het hadden er ook nog honderden andere kunnen zijn, zeker ook uit onze textiel-, hout- en meubelindustrie.

We zien immers ook in de Fedustria-bedrijven enorm veel innovatie. Dit was recentelijk nog te merken op de biënnale Techtextil in Frankfurt waar meer dan 40 Belgische bedrijven hun innovaties tentoonstelden. De beurs is bijzonder succesvol verlopen: getuige daarvan onder andere ook een Innovation Award voor Sioen Industries. Zelfde verhaal van succesvolle innovaties op Interzum waar een aantal Belgische bedrijven ook met verschillende innovatieprijzen gingen lopen (zie apart artikel in deze News), alsook op de meubelbeurs in Milaan.

Een ander straf verhaal is dat van PROF, het geesteskind van Jan Van Hecke (meubelfabrikant Boone International uit Poperinge) die een vijftal jaar geleden een fantastisch consortium in het leven heeft geroepen, een soort van Europese zorgdenktank, die o.a. de patiëntenkamer van de toekomst (patient room of the future – PROF) heeft ontworpen en via opeenvolgende nieuwe creaties voor de zorgsector op dit elan voortgaat.

En we vergeten ongetwijfeld nog vele andere bedrijven uit onze Fedustriasectoren die prijzen en awards in de wacht hebben gesleept.

Maar het op punt stellen van innovatieve producten vergt grote inspanningen van een hele ploeg. “Wat je nodig hebt, is een kleine groep van believers”, stelt de 54-jarige Rik Hillaert, hoofd ontwikkeling van de Samsonite-vestiging in Oudenaarde in De Tijd naar aanleiding van het op de markt brengen van reiskoffers in een nieuw, sterker, lichter en slagvaster materiaal. Samenwerking met externe technologiecentra zoals de vakgroep materiaalkunde van de KU Leuven bleek onontbeerlijk. “Zij hebben toch veel meer kennis in huis, nodig om het materiaal echt te leren kennen”. Innoveren is volgens Hillaert dan ook netwerken “Voor een goed eindproduct moet je mensen uit ontwikkeling, productie, design en marketing samen om de tafel krijgen”.

In onze industrie hebben we ook zulke kenniscentra, zoals Centexbel voor textiel en het Technisch Centrum voor de Houtnijverheid voor hout en meubel, waarin ook Optimo en materiO Belgium opgenomen zijn. Zij kunnen uw bedrijf op weg helpen of verder ondersteunen op innovatie- en technisch vlak.

Volgens Samsonite-topman Hillaert was innoveren niet alleen nodig om nieuwe investeringen aan te trekken, maar ook een kwestie van overleven. “Dankzij de Curv-technologie hebben we lichte, Cosmolite reiskoffers kunnen maken in Oudenaarde, en daarmee ook 600 jobs gevrijwaard.” Of hoe innovatie niet alleen een bedrijf opnieuw een boost kan geven maar uiteindelijk de werkgelegenheid en de werknemers ten goede komt.

Fa Quix, directeur-generaal, en Filip De Jaeger, adjunct-directeur-generaal