Gunstige indicatoren, maar niets is verworven

Opinie van 15/01/2016 door Fa Quix

Globaal gesproken was 2015 een ‘goed’ jaar voor onze textiel-, hout- en meubelindustrie. Al verbergt die globale trend natuurlijk wel verschillen per productgroep en per bedrijf.

De economische omstandigheden zijn zelden zo gunstig geweest en blijven (voorlopig) ook voor 2016 positief.

Met in de eerste plaats een (soms nog pril) herstel van de economische activiteit in Europa, hét afzetgebied voor het overgrote deel van de producten die de bedrijven uit onze sectoren, inzonderheid kmo’s, maken. Samen met de VS was (en is) Europa een baken van economische groei gebleken; groei die in 2016 zelfs nog lichtjes kan versnellen. Tenminste als we afgaan op de evolutie van de indicatoren van het consumentenvertrouwen in België en in de EU. Maar niets is verworven: de desastreuze eerste beursweek van 2016 zou wel eens lelijk kunnen hebben huisgehouden in het consumentenvertrouwen.

Tegelijk speelde de goedkopere euro – die op anderhalf jaar tijd toch zo’n 30 % goedkoper werd tegenover de Amerikaanse dollar – onze export in de kaarten. Waarbij tegelijk de dollargebonden import relatief duurder werd. Al mag de muntontwaarding van opkomende landen zoals de Chinese yuan (ook tegenover de dollar) niet veronachtzaamd worden.
 
In het verleden zagen we bij een zwakkere euro meestal ook kort daarna een stijging van de grondstoffenprijzen, zodat wat we wonnen op vlak van concurrentiekracht, met de goedkopere euro, we verloren zagen gaan aan duurdere grondstoffen (verrekend in de verkoopprijzen en/of marges). Maar de economische malaise in China en in andere zogenaamde ‘groeilanden’ (Brazilië, Rusland, Zuid-Afrika…) heeft de vraag naar grondstoffen flink doen terugvallen zoals bv. de olieprijzen illustreren. Het verleden bewijst echter dat het tij natuurlijk altijd snel kan keren.
 
En dan is er ook het ‘gratis-geld’-beleid van de Europese Centrale Bank dat investeren interessanter maakt. Ook daarvan zagen we in 2015 in de textiel-, hout- en meubelindustrie de positieve gevolgen met ook gunstige verwachtingen voor dit jaar.
 
Vrijwel allemaal positieve indicatoren die ons gunstig stemmen voor de toekomst. Máár… in economie is niets verworven. Of zoals de kersverse manager van het jaar 2015 (Trends) Chris Van Doorslaer van speelkaartenconcern Cartamundi uit Turnhout het stelde: “Succes is een kenmerk van het verleden. Elke dag staat de teller terug op nul”.
 
Fa Quix, directeur-generaal