Digitale disruptie: ook in onze industrie?

Opinie van 05/06/2015 door Fa Quix

“Geen enkele sector ontsnapt aan de impact van de digitale disruptie die we nu meemaken”, zegt Peter Hinssen, visionair en serieel ondernemer in de technologie (De Tijd). “Dat gebeurt wel niet tegelijk in alle sectoren en slaat niet overal even hard toe, maar het staat alle sectoren te wachten, vroeg of laat, en eerder vroeg”, zegt hij.

Wat bedoelt men met ‘digitale disruptie’? 

Het gaat om de komst van nieuwe concurrentie uit onverwachte hoek: de digitale business. Enkele voorbeelden zijn gekend: het taxidienstenbedrijf Uber dat de traditionele taximaatschappijen uitdaagt, of hotelservicebedrijf Airbnb dat de hotelsector fundamenteel in vraag stelt. “Uw concurrent van vandaag is gekend en komt uit uw sector. Maar uw concurrent van morgen is heel waarschijnlijk iemand anders: die zit meestal in de digitale business en komt dus van buiten uw sector”, zegt Dado Van Peteghem van Dear Media die zopas met Jo Caudron een boek heeft geschreven over de digitale transformatie en hoe ermee om te gaan (“Digital Transformation”).

Ervan uitgaan dat de digitale transformatie de bestaande industrie niet kan bedreigen, is een gevaarlijke hypothese, zo stellen de kenners. En dit geldt voor alle sectoren. Peter Hinssen: “Zelfrijdende oogstmachines kunnen nu al hele velden zelfstandig oogsten. Het Duitse familiebedrijf van Cathrina Claas is daar al klaar voor. Er komt geen boer meer aan te pas. De enige reden waarom vandaag nog een boer nodig is, is om de machines over de openbare weg te vervoeren, van het ene veld naar het andere, maar dat is gewoon omwille van de verzekeringen. De machines worden niet langer gekocht, maar gehuurd. En drones bepalen wanneer de oogst rijp is en de oogstmachines moeten worden ingezet. Dat zet het businessmodel van de traditionele landbouwbedrijven helemaal op zijn kop”, aldus Hinssen.

Dado Van Peteghem wijst erop dat het niet langer zal volstaan om een mooie website of een e-shop op te zetten. “Het digitale moet van de periferie van uw bedrijf verschuiven naar het hart ervan”. Want steeds meer business wordt verhandeld via de digitale spelers. Het succes van Amazon, Zalando, Bol.com… bewijst dit: hun omzet groeit vaak nog steeds ‘double digit’. Tegelijk stelt de traditionele handel vast dat het verbeterde consumentenvertrouwen zich niet vertaalt in hogere aankopen. Mode- en kledingwinkels, meubeldetailzaken… klagen daar geregeld over (al doen verre van alle retailers het slecht, kijken we maar naar bv. H&M, Zara en Primark in de modesector die het tegendeel bewijzen). De moeilijke gang van zaken alleen aan ‘de crisis’ en de ‘daling van de koopkracht’ wijten, is een te simpele uitleg geworden. Het e-commercemodel vormt een bijkomende verklaring.

En het zal in de toekomst nog meer in de richting van ‘digitaal’ gaan. Wie vandaag geboren wordt, is een ‘digital native’, groeit op met het internet en met online-aankopen. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat kinderen de dag van vandaag sneller kunnen ‘swipen’ op een tablet of smartphone dan dat ze kunnen lopen. En die groep groeit dus aan met de dag. Gaan shoppen in hun vrije tijd? De jongeren van vandaag hebben wel wat beters te doen, denken ze (zoals tijd doorbrengen met familie of vrienden, een hobby of sport beoefenen…) en shoppen doen ze tussendoor wel, online vanuit hun zetel, en steeds vaker met hun smartphone of iPad.

“De transformatie naar het digitale is niet zomaar een project”, zegt Dado Van Peteghem, “het is de toekomst van uw bedrijf zelf”. En daarin moeten ook de sociale media een centrale plaats krijgen. “Klinkt dat beangstigend voor de klassieke bedrijven?”, vraagt hij luidop, “Ja, maar het schept ook nieuwe kansen. Maar uitstel is geen optie meer want het gaat allemaal razendsnel”.

En ja, ook voor de bedrijven uit de textiel-, hout- en meubelsector komt het er dus in eerste instantie op aan om voorbereid en met kennis van zaken mee op de digitale kar te springen… Als federatie volgen wij deze evolutie voor u op de voet: vanaf nu zullen wij u via onze Fedustria News dan ook geregeld informeren over de laatste trends inzake digitaal ondernemen. 

Fa Quix, directeur-generaal, en Filip De Jaeger, adjunct-directeur-generaal