‘All is not lost’: na elke crisis komt er een heropleving, altijd, dat perspectief mogen we niet uit het oog verliezen
Opinie van 28/10/2022 door Fa Quix‘All is lost’ is een film die het verhaal vertelt van een eenzame maar ervaren zeiler (Robert Redford) in de Indische Oceaan en die door een stom extern toeval zwaar in de problemen komt. Het toeval wil immers dat zijn zeilboot door een losgeslagen (Chinese!) container wordt geramd. De hightech apparatuur aan boord is onherroepelijk kaduuk. Met oude analoge middelen, zoals de sextant, probeert hij naar veiligere oorden te schipperen. De tegenslagen stapelen zich op, escaleren zelfs, maar hij geeft niet op. Al denkt hij finaal: ‘All is lost’. De afloop van deze Amerikaanse movie uit 2013 waarin nauwelijks een woord gesproken wordt, verklap ik niet.
Elke recessie bevat de kiemen van de wederopstanding.
‘All is lost’ denken nu zelfs ervaren ondernemers wanneer we, zoals de jongste drie jaren, van crisis in crisis verzeild geraken: van de coronacrisis over de logistieke crisis, de grondstoffencrisis tot nu de energiecrisis in 2022. En telkens lagen de oorzaken buiten de ondernemingen. Deze crisissen zijn er immers niet gekomen door mismanagement of strategische ondernemingsfouten. Wel integendeel. Telkens waren het externe oorzaken, een virus, de lockdowns, een ondoordachte energietransitie, en ook nu een oorlog, die de bedrijven van crisis in crisis stortten en storten.
En ja, een economische recessie is dit najaar en begin 2023 nu wel onvermijdelijk geworden. De vraag is hoe diep die recessie zal snijden en hoelang ze zal duren. Dat de consumenten de vinger op de knip zullen houden, zeker voor uitgaven voor producten die onze bedrijven maken zoals interieurartikelen, merken we nu al in de lage winkelbezoeken en de tegenvallende orderboeken. Het zal van de ondernemers-schippers buitengewone inspanningen vergen om koers te houden richting veiligere oorden. En om daarbij te proberen de averij zo beperkt mogelijk te houden.
Want ‘All is not lost’. Elke recessie bevat de kiemen van de wederopstanding. De dalende vraag zal leiden tot lagere grondstoffenprijzen, hetgeen (tijdelijk) soelaas zal bieden. Ook de energiecrisis zal bezworen worden. En er komt enige steun van de overheid, zelfs wanneer de maatregelen slechts met spuug en paktouw aan mekaar houden. De grote krapte op de arbeidsmarkt zal ook even minder acuut zijn; vacatures zullen tijdelijk wat vlotter kunnen worden ingevuld. En ook de consument zal het na een tijdje weer zien zitten en terug geld uitgeven. Misschien al wel volgende lente, want het kan snel ten goede keren, eens het begint te keren, dat weten we van vorige recessies.
Laat ons een beetje Robert Redford zijn in deze moeilijke tijden. ‘When the going gets tough, the tough get going’. Moed houden, en alle stuur- en navigatiekunst bovenhalen om door deze turbulente tijden te schipperen. Na elke crisis komt er een heropleving: dat perspectief mogen we nooit uit het oog verliezen. Ik wens het u van harte toe. All is NOT lost.
Fa Quix, directeur-generaal