Keukens De Keyzer (Menen): “Industrieel maatwerk is ons credo”

Bedrijfsnieuws van 03/10/2016

Keukens De Keyzer, met hoofdzetel en toonzaal in Menen, specialiseert zich in creatieve en comfortabele high-end keukens, op maat. Koen De Keyzer: “Industrieel maatwerk is ons credo. Reeds vanaf de jaren ‘70 hebben wij ingezet op automatisering, maar die werd steeds gecombineerd met flexibiliteit in functie van de vraag van de klant. Dit heeft geleid tot het industrieel maatwerk dat wij dagdagelijks in de praktijk brengen. Wij willen daarin nog verder gaan. Het helemaal doortrekken van het ontwerp over de productie tot in de verkoop en de levering. Dat maakt het mogelijk om rechtstreeks via onze interieurarchitecten een technisch productieplan te genereren dat direct gelezen kan worden door onze machines die de keukens maken. Dat versnelt niet alleen het productieproces, er kan ook een veel preciezere offerte aan de klant worden voorgesteld. En er wordt veel tijd gewonnen wanneer er zich in de toekomst een gelijkaardig nieuw project voordoet. Dat alles vergt natuurlijk grote investeringen in software.”

Img 1825Copy
© Fedustria - Koen De Keyzer

Keukens De Keyzer werd opgericht in 1965 door Willy De Keyzer, vader van Bart, Hans en Koen die de zaak nu leiden (zus Mieke is geen actieve vennoot meer). Naast keukens (een duizendtal per jaar) worden ook ca. 5.000 badkamermeubelen verkocht. Keukens De Keyzer verkoopt zowel B2B als in toenemende mate ook B2C (via interieurarchitecten). Op korte tijd werd het aantal toonzalen uitgebreid van twee naar zes (naast Menen, ook Roeselare, Sint-Martens-Latem, Beveren-Waas, Sijsele en Boortmeerbeek). Behalve keukens ontwikkelt De Keyzer dus ook badkamers. De badkamermeubelen worden B2B verkocht. “Wij hebben in de badkamerwereld een absoluut topmerk ontwikkeld. Wij verkopen al 30 jaar onze badkamermeubelen onder de noemer Alke. De troef van Alke zijn de zogenaamde smart solutions. Zo pakte Alke onlangs uit met een wereldprimeur: de ME2 Mirror (gepatenteerd). Deze spiegel pakt een universeel probleem aan: mensen die voor de badkamerspiegel staan kunnen namelijk de achterkant van hun hoofd of hun rug nauwelijks zien. In samenwerking met spiegelspecialist Deknudt Mirrors werd daarom een concept ontwikkeld dat zowel de voor- als de achterkant laat zien. Een puur Belgische innovatie van wereldformaat”, verduidelijkt Koen De Keyzer.

“Ook commercieel moeten we voortdurend waakzaam zijn over onze strategie”, aldus Koen. “In de keukenmarkt zetten we steeds meer in op B2C en in het badkamermeubel zien we een grotere concentratie door het samensmelten van de grotere concerns. En de grootdistributie wil vaker met private labels uitpakken. Het is onze bedoeling om onze plaats te houden in het sanitaire landschap.” Een andere grote uitdaging is de opkomst van de e-commerce en hoe daarop inspelen.” Broer Hans De Keyzer: “E-commerce blijft in opmars. Maar hoe scoor je met e-commerce? Hoe kan je in Google uw ranking verbeteren? Hoe kan je dat doen zonder dat de kosten de pan uitrijzen? De digitale expertise die nodig is in kmo’s is groot. Mijn vraag is of de beroepsorganisatie daar geen concrete ondersteunende rol voor de bedrijven kan in spelen?”.

www.dekeyzer.be