Breigoedwereld in beweging - Cousy timmert aan de weg

Bedrijfsnieuws van 30/03/2017
Cousy Trees En Ludo Copy Ludo en Trees Cousy poseren samen bij de eerste realisaties van KNIT13

Wie bij Cousy op bezoek komt, verzeilt plots in een andere wereld. Hier stroomt breigoed door de aderen. De gebroeders Wim en Ludo Cousy runnen dit familiebedrijf reeds jarenlang met passie en verwierven op die manier een ongeziene reputatie. De allergrootste nationale en internationale designers vinden hun weg naar Zottegem. Dé troef van Cousy is dat ze steeds de moeilijkste ontwerpen zullen proberen realiseren, hoe ‘zot’ deze ook mogen zijn. U kan zich voorstellen dat het precies dat is wat enorm gewaardeerd wordt onder de designers. Het bedrijf werkt graag voor mensen ‘die niet beperkt worden door technische kennis’. Men ziet het als een uitdaging en als een continue stimulans om zichzelf te verbeteren en te innoveren. En dit door de mooiste en moeilijkste designs steeds in een topkwaliteit af te leveren.

Hierdoor kan het bedrijf een indrukwekkende lijst van referenties voorleggen. Om er maar een paar te noemen: Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Christian Wijnants, Paul Smith, Stromae, 42|45 (het merk van Elodie Ouedraogo en Olivia Borlez. 42|45 verwijst naar de tijd waarmee ze goud behaalden op de 4x100 in Peking). En ook bijvoorbeeld Kanye West kwam reeds voor op de klantenlijst.
En het stopt niet bij de broers Cousy. Trees Cousy, dochter van Ludo, lanceert momenteel een uniek breigoedlabel, KNIT13 (www.knit13.com) waar je als klant zelf je kledingstuk zal kunnen customizen, vertrekkende van een exclusief ontwerp van een jonge designer. Een ware primeur. De eerste designer die hierbij betrokken wordt, is Fanny Steppe, een jong beloftevol talent met verrassende en frisse ontwerpen. Een echte win-win: de ontwerpers tekenen voor KNIT13 exclusieve collecties, klanten kiezen hun favoriet designerstuk en passen het vervolgens nog aan. Er zullen ook stukken ontworpen kunnen worden met eigen tekst of foto.

Bovendien is het project van Trees duurzaam: “De productie gebeurt volledig in België en er wordt slechts geproduceerd wanneer het kledingstuk effectief besteld is, waardoor er nooit overproductie is”.

Het laatste luik aan het KNIT13-verhaal moet de webshop worden. Hiervoor loopt momenteel nog een crowdfunding-campagne. De keuze voor crowdfunding is er niet zomaar gekomen: op die manier krijgt Trees er onmiddellijk zicht op welke stukken in de smaak vallen en anderzijds ontstaat er een community van early adaptors. Iedereen die bijdraagt aan de crowdfunding kan immers een reward kiezen uit de reeks van Fanny Steppe, wat dus ook een pak kennis oplevert (wie dergelijke reward wil moet wel snel wezen want de crowdfunding loopt af op 25 maart).